Op Brussels Airport zijn de grondafhandelaars, net als de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven zelf, fel getroffen door de impact van de coronacrisis. Eén van de bagage- en platformafhandelaars van passagiersvluchten, Swissport Belgium NV, werd ten gevolge van de crisis failliet verklaard. Sinds dit faillissement beschikt enkel Aviapartner nog over een langdurige licentie om bagage- en platformafhandeling op de luchthaven te verrichten.

Aangezien de regelgeving de luchthavenuitbater verplicht om in deze categorieën van grondafhandeling twee dienstverleners te tellen, werd een officiële tender gelanceerd ter vervanging van Swissport. In tussentijd heeft de uitbater een tijdelijke licentie van zes maanden toegekend aan grondafhandelaar Alyzia SAS.

Voorafgaand aan de selectieprocedure heeft Brussels Airport de Dienst Regulering de Service Level Agreement voorgelegd die hij dient af te sluiten met de grondafhandelaars.

De Dienst Regulering heeft de kwaliteitsnormen die aan de grondafhandelaars worden opgelegd, goedgekeurd. De veiligheidsnormen die de grondafhandelaars dienen te respecteren, werden door de luchthavenuitbater onder de goedkeuringsbevoegdheid van het DGLV gebracht.

De tekst van de niet-vertrouwelijke versie van de beslissing kan hier worden teruggevonden.