Illustratie Luchthaven 2

Markt

Luchthaven

Op het vlak van passagiersaantallen, was het jaar 2013 teleurstellend voor Brussels Airport, met een groei van minder dan 1%. Enkel het resultaat van de maand december (+6%) maakt een heropleving in 2014 denkbaar. Deze cijfers zijn lager dan deze gepubliceerd door ACI Europe voor de volledige sector in Europa: +2,8%.

Voor de cargo was 2013 een moeilijk jaar, met een daling van 6% van de vervoerde tonnage, terwijl de sector op Europees niveau in zijn totaliteit matig vooruitgegaan is met 0,8 %.

De luchthavenactiviteit was dus lager dan de in het ontwikkelingsplan opgenomen veronderstellingen.

De luchtvaartmaatschappijen

Het jaar 2013 werd alweer gekenmerkt door financiële moeilijkheden bij de traditionele luchtvaartmaatschappijen zoals Air France, Alitalia of ook Brussels Airlines. Geen enkele aanzienlijke wijziging in de positie van de op Brussels Airport actieve maatschappijen is echter op te merken.

De meest spectaculaire gebeurtenis van het jaar is zonder twijfel de aankondiging op 27 november door Ryanair van de oprichting van een basis op Brussels Airport, parallel aan deze van Brussels South Charleroi Airport. Andere aankondigingen moeten echter ook onder de aandacht worden gebracht:

  • de groei van de Spaanse maatschappij Vueling, die voortaan 11 bestemmingen zal aandoen in Spanje, maar ook in Portugal en in Italië.
  • de start van de eerste route met geregelde vluchten van de Belgische maatschappij Jetair naar Noord-Amerika (Miami).
  • de start door Brussels Airlines van een tweede route naar Noord-Amerika (Washington).

Het jaar 2014 kondigt zich onzeker aan, zowel op het niveau van de concurrentie tussen de luchtvaartmaatschappijen als tussen luchthavens voor de Ryanair-markt.

De verleners van grondafhandelingsdiensten

Het jaar 2013 heeft een bijzonderheid gekend: de overname van de activiteiten Gate Gourmet, houder van een vergunning van verlener van grondafhandelingsdiensten voor het cateringvervoer, door LSG Skychef, de houder van de andere vergunning voor dezelfde dienstverlening. Dit uitzonderlijk feit zal de luchthavenuitbater ertoe verplichten om een nieuwe houder van een vergunning voor deze dienst aan te duiden.

De Dienst Regulering staat in voor de SLA's tussen de Brussels Airport Company en de verleners van grondafhandelingsdiensten, en verontrust zich dan ook over de verslechtering van de sociale relaties in de verschillende sectoren van de grondafhandelingsdiensten, zoals de bagageafhandeling, de catering of de schoonmaak van de vliegtuigen.